Saturday, January 12, 2008

Nytårsaften i Sri Lanka

Vi holdt vanen tro nytårsaften på stranden i Unawatuna. Hvor vi boede i en hytte 5-7 m fra vandkanten.

Midt på aftenen blev en skildpadde tiltrukket af lysene fra festerne rundt omkring på stranden, og begyndte at lægge æg midt på stranden mellem dansende mennesker. Der blev dog hurtigt skabt plads og ro omkring den.

Jul i Danmark

Stig besøgte os i sommerhuset
Flere billeder og mere tekst følger

Camel Race Track

Vi tog en lille tur ind midt i Ørkenlandet, hvor der ligger en Camel Race Track. Her er en masse kamelopdrættere og trænere, som træner på banen udenfor sæsonen.

Souk i oktober

Souk er en slags bazar, og souken i Doha er ret hyggelig, men faktisk er den ikke mere end et par år gammel.

Doha i Oktober

I oktober kom Inoka igen på et 14 dages besøg her i ørkenlandet.

Vores lejlighed ligger i et hotelkompleks med 2000 hotelværelser og lejligheder.

Friday, October 12, 2007

Skyer på himlen

Den anden dag så jeg skyer for første gang, mens jeg har været i dette ørkenland! I følge prognoser bør der komme 1 mm regn i oktober måned, så vi går alle og venter spændt...

Temperaturen er ikke helt så slem nu, som den var over sommeren - om dagen ligger temperaturen nok på ca. 40 grader.

Dagene er desuden begyndt at blive kortere nu, jeg kan helt klart mærke at vi er længere fra Ækvator end Sri Lanka.

En weekend i Sri Lanka

For 2 uger siden var jeg en weekend i Sri Lanka. Det var en rigtig god weekend, som desværre var alt for kort.

Vi tog ned sydpå til Bentota den ene af nætterne, og selv om jeg havde håbet på lidt regn, var der skyfrit mens jeg var på "The Island of Sunshine"...

Ramadan Kareem

... eller "Glædelig Ramadan". Vi har lige netop i dag afsluttet den hellige Ramadan måned.

I Ramadanen må muslimer ikke spise eller drikke i dagstimerne, da Muhammed engang for længe siden gik rundt i ørkenen uden at spise eller drikke i en måned. Denne herlige tradition stopper så fuldstændigt dette pragtfulde land i en måned hvert år. Alle butikker har kun åbent fra ca. 9 til 12 om morgenen og nogle butikker åbner så igen om aftenen fra ca. 21-24.

Selv om det jo egentlig kun er muslimerne, som bør holde Ramadan tvinges denne tradition ned over alle, som er i landet. Jeg har hørt rygter om at hvis man spiser eller drikker i offentligt rum, og det meldes til politiet, bliver man fængslet. Jeg har dog ikke selv set dette, og omgår også denne regel hele tiden.

I Ramadanen har alle restauranter selvfølgelig lukket i dagstimerne, og der bliver overhovedet ikke serveret alkohol - heller ikke på de store hoteller, som normalt gør det.

Det har været en RIGTIG træls måned at komme over, men efter vi i denne weekend har fejret "Eid", som markerer enden af Ramadanen, bliver alt forhåbentligt som før.

Thursday, September 20, 2007

Langvejs fra

Ham her har kørt meget langt for at aflevere aggregate til vores betonanlæg!

Tilbage i Qatar

Inoka kom med tilbage til Qatar, og allerede den 2. dag hun var her, blev vi inviteret med på en ørkensafari, hvilket vi selvfølgelig sagde ja til!

Denne gang lånte vi en bil, så jeg fik prøvet at køre i ørkenen selv. Det var en helt ny Nissan Pathfinder - med en 4,5L motor - så det ud over stepperne!!

Når luften skal lukkes ud af dækkene, er det rarere at sidde inde i bilen, da der er en smule varmt udenfor.

Her er mine to kollegaer i MTH - Poul Erik og Morten.

Det er rigtigt trælst at skulle finde et sted at tisse, når der er 50 grader i luften og sandet er dobbelt så varmt - spørg selv Inoka :-)

Vi kom helt ned til grænsen Saudi, som ses i baggrunden her.
Her er nogle blandede billeder fra turen.

En uge på Sri Lanka

I starten af august var jeg en uge i Sri Lanka, for at afslutte noget arbejde.

Her fik de ansatte på kontoret en mulighed for at holde en fest i anledning af at jeg rejser fra kontoret. Dette foregik på ægte sri lankansk facon, med noget godt mad, som spises i tavshed i en rundkreds, hvor alles øjne hviler på vedkommende, som festen holdes for - meget hyggeligt :-)

Heldigvis fik jeg også tid til at lege med de 2 tøser på billedet nedenfor - dette billede er taget lige efter de har leget i en mudderpøl ude på golfbanen. Jeg havde også min kusine og hendes veninde (som besøgte Inoka og mig i disse uger) med den dag - og hun var mudret mere til end hundene!!!

Thursday, July 12, 2007

Qatar - Desert Trip

Så har jeg været næsten en uge i Qatar, og har efterhånden fået lært at finde nogenlunde rundt - ihvertfald ud til pladsen, som ligger 30 km nord for Doha i en by, som hedder Messaid.
Den første fridag jeg havde blev tilbragt sammen med nogle Mærsk og COWI folk, som er etableret hernede. De havde inviteret os med på en ørkentur, som ganske enkelt gælder om at drøne rundt i 4x4 biler i klitterne i ørkenen. Det er ret sjovt og vildt! Desværre har vi i MTH kun almindelige biler, så vi bliver nødt til at være med som passagerer hos andre...

Vi endte turen ude ved stranden, hvor vi kunne få en lille dukkert - vandet er meget varmt og meget salt.

I løbet af turen fik vi målt temperaturer over 50 grader - så er sandet faktisk ret varmt, så det gælder om at få skubbet bilerne fri så hurtigt som muligt

Arbejdet

Arbejdet består i at bygge 2 kajanlæg - delvis renovere og delvis ny konstruktion. Her er et par billeder herfra.